Forum PraRowar 2018 w Brześciu na Białorusi

W dniu 24.11.2018 roku uczestniczyliśmy w międzynarodowej konferencji rowerowej „Forum PraRowar” w białoruskim Brześciu. Podobnie jak miesiąc wcześniej na Ukrainie, przedstawiliśmy prezentację dotyczącą szans rozwoju turystyki rowerowej od strony biznesu na Ukrainie i Białorusi.

Konferencja PraRowar odbywająca się w budynku władz miejskich trwała trzy dni (23-25 listopada), a wzięło w niej udział ponad 150 uczestników z Białorusi, Ukrainy, Rosji, Polski, Litwy i Niemiec. Poświęcona była rozwojowi ruchu rowerowego na poziomie miejskim i krajowym, zorganizowaniu platformy wymiany doświadczeń między aktywistami rowerowymi z różnych miast, usprawnieniem komunikacji z administracją lokalną i projektantami, podniesieniem umiejętności projektowania infrastruktury rowerowej i rozwojowi kultury rowerowej, synchronizacją działań na rzecz miejskiego ruchu rowerowego na Białorusi. Była to również okazja do prezentacji pierwszego roweru cargo na Białorusi, który dotarł do Brześcia w piątek wieczorem.

Wyjazd na Białoruś, wspólnie z kolegą Maciejem Lubasiem z Urzędu Miasta Lublin, tym razem odbyliśmy jadąc samochodem przez przejście graniczne Sławatycze-Domaczewo, które udało się dosyć szybko przekroczyć (1:45 h tam, 1:00 powrót).

Konferencja była podzielona na bloki tematyczne, z których najbardziej interesujące nas dotyczyły turystyki rowerowej, ruchu w mieście i kampanii promujących rower.

Pierwsza związana z turystyką rowerową obejmowała najnowsze plany i budowę trasy EuroVelo-2 na odcinku od polskie granicy do Nowogródka. EV2 to jedna z długodystansowych tras rowerowych Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF), biegnąca aż do Moskwy.

W panelu Turystyka Rowerowa przedstawione zostały cztery prezentacje. Pierwsza Łukasza Draguna ze Stowarzyszenia Łobaczew Duży dotyczyła działań na rzecz przekraczania rowerem samochodowego przejścia granicznego Terespol-Brześć i współpracy z lokalną organizacją ZaVeloBrest.

Druga była prezentacja Fundacji pt. „Turystyka rowerowa jako biznes – szansa dla Ukrainy i Białorusi”, autorstwa Aleksandra Wiącka.

Trzecia to już prezentacja naszego kolegi Wolodymira Lychowida ze Lwowa, prowadzącego wypożyczalnię rowerów w ramach veliki.ua. Jej tytuł to „Etapy i kolejność tworzenia trasy rowerowej jako nowego produktu turystycznego we Lwowie”, nawiązujące do kilku propozycji wycieczek rowerowych po Lwowie, zwłaszcza po terenach zielonych i rekreacyjnych.

Ostatnia, Dmitrija Jankowa dotyczyła trasy rowerowej we wsi Czornoje.

Podczas innych paneli trwających tego dnia w których uczestniczyli polscy prelegenci, Maciej Lubaś przedstawiał prezentację dotyczącą kampanii Rowerowa Wiosna, realizowanej w maju w lubelskich szkołach podstawowych.

Cezary Grochowski z Wrocławskiej Inicjatywy Rowerowej omawiał doświadczenia swojego miasta w prezentacji pt. „Wrocław – miasto z najbardziej rozwiniętą infrastrukturą rowerową w Polsce. Standardy rowerowe i ich znaczenie”. Krzysztof Gubański z Warszawy z kampanii „Jeden samochód mniej” omawiał z kolei tematykę rowerów transportowych dla biznesu.

W ostatnim wieczornym panelu Hubert Barański z Fundacji Normalne Miasto Fenomen z Łodzi prezentował zagadnienie dotyczące budowy 250 km tras rowerowych i znaczenia budżetu obywatelskiego.

Podczas krótkiego spaceru po centrum Brześcia odwiedziliśmy m.in. aktywne przejście dla pieszych na Placu Lenina, a także okoliczne strefy piesze. Dużo więcej infrastruktury mieliśmy okazję obejrzeć w 2015 roku podczas rowerowej wizyty w Brześciu i okolicach, gdy stan tras rowerowych był daleki od ideału. Natomiast wg informacji od partnerów z grupy ZaVeloBrest, sytuacja w ostatnim czasie uległa pod tym względem poprawie.

Efektem udziału w konferencji oprócz podtrzymania istniejących i nawiązania nowych kontaktów, były także rozmowy o przyszłej współpracy na gruncie turystyki rowerowej z Białorusią, m.in. z organizacją Rowerowe Grodno. Wkrótce także, wzorem kampanii i strony FB „Ukraina na rowerze”, pojawi się druga strona „Białoruś na rowerze” o podobnych celach, promująca jednak turystykę u drugiego z naszych wschodnich sąsiadów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *